Sök:

Sökresultat:

345 Uppsatser om Avancerade sprćkstudier - Sida 1 av 23

Interaktiva tutorials - Betydelsefulla faktorer vid utformandet av en interaktiv tutorial som ett hjÀlpverktyg för ett avancerat IT-verktyg

MÀngden information som finns pÄ webbplatser och intranÀt idag blir stÀndigt större och mer komplex. CMS Àr en form av avancerade IT-verktyg som kan underlÀtta informationsuppdatering för företag och organisationer. CMS-verktyg krÀver trÀning för att anvÀndaren ska kunna anvÀnda dem pÄ ett effektivt och ÀndamÄlsenligt sÀtt. E-learning Àr idag ett bra alternativ för utbildning som hjÀlper mÄnga företag att spara resurser. En form av e-learning Àr webbaserade interaktiva tutorials som lÀmpar sig sÀrskilt bra för avancerade ITverktyg.Den hÀr kvalitativa studien syftar till att identifiera faktorer som Àr betydelsefulla vid utformningen av en interaktiv tutorial och som pÄverkar anvÀndaren vid anvÀndning av ett avancerat IT-verktyg.

InternetenkÀter, en vÀl fungerande datainsamlingsmetod?

Internet har förÀndrat samhÀllet i grunden och har pÄverkat de flesta omrÄden man kan tÀnka sig pÄ nÄgot sÀtt. Ett av de pÄverkade omrÄdena Àr samhÀllsvetenskaplig datainsamling. Med hjÀlp av internet och teknisk apparatur finns det idag fler valmöjligheter vid val av datainsamlingsmetod Àn nÄgonsin tidigare. Studien undersöker hur internetenkÀter fungerar som datainsamlingsmetod inom omrÄdena bortfall, internt bortfall samt ur ett tids- och kostnadsperspektiv. Likt flera tidigare undersökningar av internetbaserade datainsamlingsmetoder jÀmförs resultaten frÄn en internetenkÀt med resultaten frÄn en pappersenkÀt för en population delad i tvÄ identiska grupper med en experimentell design.

Att anvÀnda och förstÄ en ordbok ? en undersökning av ordboksanvÀndning hos nÄgra avancerade inlÀrare av svenska som andrasprÄk

Denna uppsats handlar om ordboksbeteende och ordboksanvÀndning hosavancerade inlÀrare av svenska som frÀmmande sprÄk och andrasprÄk.Arbetets syfte Àr att fÄ ökad insikt om hur avancerade inlÀrare vÀljer,anvÀnder och upplever ordböcker som hjÀlpmedel och redskap i sinastudier, och i fall ordboksaktiviteter upplevs pÄverka deras ordinlÀrning.I en teoretisk bakgrund redogörs för tidigare forskning inom omrÄdet,med fokus pÄ redogörelser av olika typer av ordböcker, samt tidigareundersökningar om ordboksanvÀndning bÄde inom svenskt och andrasprÄkomrÄden. Som undersökningsmetod anvÀnds intervjuer med totaltfem avancerade inlÀrare av svenska. FrÄgorna som stÀlls till informanternahandlar till stor del om deras erfarenheter, uppfattning och syn pÄordböcker som hjÀlpmedel samt den egna ordboksanvÀndningen.Resultatet visar att de flesta av informanterna anser det bÀst att anvÀndaensprÄkiga svenska ordböcker, och att de sjÀlva dagligen anvÀnder eneller flera sÄdana. Vid val av en ordbok beaktas flera olika faktorer, somanvÀndarvÀnligheten, priset och lÀrarrekommendationen. Majoriteten Àrnöjda med sina val av ordböcker och ordböckerna anvÀnds bÄde vidlÀsning och skrivning, och den vanligaste orsaken till anvÀndning Àr föratt ta reda pÄ den korrekta anvÀndningen av ett ord.

Överinvesterarna : En studie av avancerade sprĂ„kelever i gymnasieskolan

Over-investors ? a study of advanced language pupils in the upper secondary school.  The thesis examines the advanced study of Modern Foreign Languages (MFL) from a sociological point of view, inspired by Bourdieu.  Founded in official statistics and a specially designed survey its main findings can be said to be that it is mainly pupils with a high amount of acquired educational capital from higher social backgrounds who avail themselves of this opportunity, predominantly girls. The amount of inherited language and transnational capital in the family seems to be of particular importance for the pupils? choice of advanced language studies. French, German and Spanish are the predominant languages of study.

Avancerad webbteknologi i mobila webblÀsare

Utvecklingen pÄ webben gÄr snabbt framÄt och webbapplikationerna blir bara mer avancerade. Samtidigt sÄ har de mobila webblÀsarna utvecklats i en snabb takt. Dock skiljer det fortfarande mycket mellan en mobil webblÀsare och en vanlig webblÀsare, samt att man integrerar med en mobiltelefon pÄ ett annat sÀtt Àn vad man gör med en dator. Detta examensarbete undersöker om det Àr möjligt att skapa avancerade webbapplikationer som, genom att utnyttja de senaste webbteknologierna, kan ersÀtta vanliga mobilapplikationer.Undersökningen genomförs genom att skapa en lÀttviktsvariant av en telefonapplikation, Mobile Documents till Symbian S60, som Àr en applikation som hanterar dokument, mejl och bilagor.Utvecklingen sker till största del i Google Web Toolkit och tekniker sÄ som AJAX och Comet anvÀnds. Eftersom antalet olika sorters telefoner med tryckskÀrm Àr vÀldigt stort sÄ kommer undersökningen att rikta sig mot ett fÄtal telefoner som kör webblÀsarna Mobile Safari, microB och Android Browser.Slutsatserna av rapporten Àr att JavaScript-stödet hos dagens webblÀsare Àr stort nog till att köra avancerade webbapplikationer.

IT-stöd för balanserat styrkort

Syftet Àr att redogöra vilka avancerade IT-stöd för ett balanserat styrkort det finns pÄ den svenska marknaden, samt att analysera de likheter och skillnader som gÄr att finna mellan dessa olika system. Uppsatsen Àr uppdelad i tre delstudier; litteraturstudie, kartlÀggning av leverantörer pÄ den svenska marknaden och en fallstudie av sex företag. FrÀmst har vi utgÄtt frÄn en kvalitativ metodansats och vÄr undersökningsansats har primÀrt varit en deduktiv metod. Vi fann nio större avancerade IT-stöd pÄ den svenska marknaden varav fem var av typen skrÀddarsydda system och resterande fyra var standardsystem. De frÀmsta likheterna mellan de tvÄ systemgrupperna Àr att de klarar av att stödja det balanserade styrkortets syfte i den utstrÀckningen som företagen förvÀntar sig.

Översikt och tillĂ€mpning av XML

SammanfattningAllt eftersom kraven ökat pÄ mer avancerade applikationer över Internet har det förekommit kritik mot att HTML inte rÀcker till, vilket Àr en av anledningarna till att ett nytt mÀrkningssprÄk som heter XML vÀxt fram. I det hÀr arbetet redogör vi för, alltifrÄn grunderna i XML till mer avancerade delar som DTD, XML-schema och XSLT.XML kombinerar HTML:s enkelhet med SGML:s möjligheter. En av XML:s frÀmsta styrkor Àr att det kan anvÀndas för att lagra all typ av data, utan att man behöver ta nÄgon hÀnsyn till hur den senare ska presenteras. InnehÄll och presentation Àr helt separerade. En annan viktig egenskap Àr att XML-dokument lagras som vanliga textfiler, vilket innebÀr att XML Àr system- och plattformsoberoende.I denna uppsats utgÄr vi frÄn tvÄ mÄl, dels att tillÀmpa XML för att skapa ett lÀmpligt lagringsformat för konfigurationsdata till en nÀtverksemulator, och dels att redogöra för XML.

Artificiell intelligens: filosofi och kommersiella transportsystem

Artificiell intelligens (AI) har diskuterats filosofiskt under lÄng tid. I och med datorns uppkomst och utveckling har dock nya filosofiska grenar framkommit. Den filosofiska AI:n syftar ofta att modellera mÀnniskans kognitiva förmÄgor. AI Àr inte bara ett filosofiskt Àmne utan andra omrÄden har Àven ett intresse av AI. Med hjÀlp av avancerade system som till exempel expertsystem, artificiella neurala nÀtverk (ANN) samt viss robotik kan datorn och dess mjukvara tillÀmpas i allt mer avancerade och kommersiella situationer.

"Det syns ju pÄ tvÄ sekunder om det tar stopp" : MatematiklÀrares samtal om formativ bedömning

Syftet med min studie Àr att beskriva elevers erfarenheter av olika sÀtt att organisera matematikundervisningen. I mitt arbete har jag anvÀnt mig av fokusgrupp som metod. Arbetet bygger pÄ tre fokusgruppintervjuer med tre elever i varje grupp. Eleverna som gÄr i Ärskurs 8 var under en period indelad i nivÄgrupper i matematikundervisningen men har nu undervisning i helklass. Resultatet visar att elevernas erfarenheter av matematikundervisningens organisation skiljer sig utifrÄn vilken nivÄgrupp de undervisats i.

Prov, processer och en gnutta Bloom : en analys av skriftliga salsprov i gymnasiets samhÀllsÀmnen

Uppsatsens syfte Àr att redogöra för utformningen av skriftliga salsprov i gymnasieskolans samhÀllsÀmnen, samt att undersöka vilken typ av kunskap som proven mÀter. Analysen görs genom granskning av sju skriftliga salsprov, alla inom samhÀlsvetenskapliga Àmnen, vilka analyseras utifrÄn Bloms reviderade taxanomi. Analysen kompletteras av intervjuer med de lÀrare som konstruerat proven för att ge analysen ytterligare djup.Proven Àr konstruerade efter Àmnenas lÀroplaner i antingen Lpf94 eller Gy11 varför proven ocksÄ stÀlls i förhÄllande till en analys av kursplanen för SamhÀllskunskap A och Àmnesplanen för SamhÀllskunskap 1a1.Proven visade sig vara av varierande karaktÀr och storlek och bestÄende av en skiftande mÀngd uppgiftstyper. Av analysen framgÄr att kursplanen i Lpf94 har en starkare hierarkisk relation till processerna i Blooms reviderade taxonomi, Àn kursplanen i Gy11. De i proven vanligaste tvÄ kunskapsdimensionerna som testas Àr Faktakunskap och Begreppskunskap.

Tyska, franska eller spanska? : en studie om de bakomliggande faktorerna till spra?kvalet i a?rskurs 6

Fo?religgande studie redogo?r fo?r faktorer som pa?verkar elever i sina val av moderna spra?k i a?rskurs 6, da?r na?gra utav Pierre Bourdieus sociologiska begrepp om symboliskt kapital utgo?r en teoretisk ka?rna. Studien bygger pa? en enka?tunderso?kning da?r sammantaget 82 elever fra?n Tiundaskolan, Vaksalaskolan och Tunabergsskolan i Uppsala deltog. Resultaten ger indikationer pa? att elevernas sociala klasstillho?righet och ko?n i viss ma?n tycks pa?verka spra?kvalet, vilket blir tydligt i en klassanalys av de medverkande eleverna inom de olika spra?ken.

NivÄgruppering eller inte? : En studie av erfarenheter hos elever i Ärskurs 8

Syftet med min studie Àr att beskriva elevers erfarenheter av olika sÀtt att organisera matematikundervisningen. I mitt arbete har jag anvÀnt mig av fokusgrupp som metod. Arbetet bygger pÄ tre fokusgruppintervjuer med tre elever i varje grupp. Eleverna som gÄr i Ärskurs 8 var under en period indelad i nivÄgrupper i matematikundervisningen men har nu undervisning i helklass. Resultatet visar att elevernas erfarenheter av matematikundervisningens organisation skiljer sig utifrÄn vilken nivÄgrupp de undervisats i.

Modala och futurumbildande hjÀlpverb i svenska som andrasprÄk

HjÀlpverb tillhör de vanligaste orden i sprÄket och syftet med denna undersökning Àr att beskriva andrasprÄksinlÀrarens anvÀndning av modala och futurumbildande hjÀlpverb. AnvÀndningen undersöks pÄ tvÄ olika sprÄkliga nivÄer, senare delen av nybörjarnivÄ och avancerad nivÄ. Materialet för undersökningen Àr resonerande text, som anvÀnts vid examination. HjÀlpverben excerperades och en kvantitativ jÀmförande studie gjordes mellan de tvÄ nivÄerna. DÀrefter gjordes en djupgÄende analys av anvÀndningen av nÄgra hjÀlpverb.

SiLu : Riktlinjer för spelmotor

Spelmotor Àr benÀmningen pÄ den komponent som hanterar en del av mekaniken i ett datorspel. Förutom funktioner för grafik, fysik etc. finns ocksÄ funktioner för rörelser, interaktion med vÀrlden etc. I detta examensarbete gÄr vi in pÄ hur en spelmotor för morgondagens mobiltelefon kan se ut, samt vad dagens mobiltelefoners hÄrdvara och mjukvara saknar för att dagens PC-spel ska kunna portas till dem. Stödet för att spela avancerade spel pÄ mobiltelefoner vÀxer stÀndigt och inom nÄgra Är bör hÄrdvaran vara ungefÀr densamma som pÄ PC.

Datainsamling med Web Usage Mining : Lagringsstrategier för loggning av serverdata

Webbapplikationers komplexitet och mÀngden avancerade tjÀnster ökar. Loggning av aktiviteter kan öka förstÄelsen över anvÀndares beteenden och behov, men anvÀnds i för stor mÀngd utan relevant information. Mer avancerade system medför ökade krav för prestandan och loggning blir Àn mer krÀvande för systemen. Det finns behov av smartare system, utveckling inom tekniker för prestandaförbÀttringar och tekniker för datainsamling. Arbetet kommer undersöka hur svarstider pÄverkas vid loggning av serverdata, enligt datainsamlingsfasen i web usage mining, beroende pÄ lagringsstrategier.

1 NĂ€sta sida ->